HÅLLBARHET- EN HYGIENFAKTOR
Vi brinner för hållbarhet. Det är vår största rotade ideologi- att hållbarhet är den i särklass absolut viktigaste faktorn för både välmående mänskligt liv på jorden och välmående företag. Idag är hållbarhet en hygienfaktor, men än finns det många företag som inte tagit steget. Det är inte konstigt, då hållbarhet ansetts som kostnadsdrivande och svårt, och inte utvecklande och som en investering. Varje företag är unikt och behöver hitta sitt sätt att hantera utmaningarna med klimatet, miljön och den sociala hälsan. Sustainy är ett kreativt företag som hjälper till med hållbarhetsstrategi, redovisning, analys och med expertis tar vi fram skräddarsydda strategier för varje klient.
Genom att följa vår metodik har våra kunder sett konkreta resultat och uppnått sina affärsmål med ökad effektivitet. Vi står redo att applicera vår beprövade strategi på din verksamhet för att maximera dess potential.
Identifieringsprocessen är en viktig start för att förstå vad ni redan gör idag, vilka möjligheter ert företag har att förbättra er samt vilka skyldigheter som ni måste förhålla er till.
Det blir en kartläggning och ibland kan detta steg vara tillräckligt för att företaget sedan själva ska kunna ta vid och starta sin hållbara utveckling.
Genom att skapa samsyn över ert erbjudande, vilka som nås av det och hur, samt vad som ni väger in som nyckelfaktorer, skapar vi tillsammans en stadig grund att bygga på. Med en affärsstrategi som möter intressenters förväntningar och som dessutom bidrar till lönsamhet kan ert företag stadigt växa.
Det nya lagkravet från EU, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är ett nytt direktiv som ska säkerställa att företag rapporterar effekten av verksamhetens sociala och miljömässiga aktiviteter. Omfattas ni av lagkravet nu eller längre fram? Det avgör hur det fortsatta arbetet kommer att se ut.
Scrolla ner för att läsa mer om CSRD
Att berätta för andra vad ni som företag gör i er hållbara resa är viktigt ur flera aspekter. Dels är det viktigt att med stolthet kommunicera att just ert företag har tagit sitt ansvar. Så väl finansiärer som kunder vill veta att ni är ett företag att lita på. Dessutom kan det föra med sig att fler företag går i samma riktning, vilket är en viktig del i omställningen.
Corporate Sustainable Reporting Directive, CSRD, är den nya EU lagen för hållbarhetsrapportering.
Den ingår i vad man kallar EUs gröna giv, som ska:
Det är ett strukturerat sätt att nå de gemensamma globala målen men även för att nå företagens egna mål samt eliminera risk. CSRD-lagen innehåller 12 stycken standarder som sammanfattas med ordet ESRS.
I korthet innebär CSRD rapporteringen att:
Vilka företag ska rapportera enligt CSRD och när?
2024-2025
2025-2026
2026-2027
2028-
Allt fler företag kommer att bli rapporteringsskyldiga och med det kommer fler företag behöva ge hållbarhetsinformation till sina kunder och leverantörer. Det är då inte valfritt! Att börja ta fram data och jobba strukturerat med hållbarhet och CSRD, eliminerar risken att inte kunna lämna information i rätt tid samt att inte utsätta sig för att komma på kant med viktiga intressenter.
Det är också en stor konkurrensfördel att ha sitt hållbarhetsarbete på plats. Idag växer nya innovativa företag fram, sprungna från en noggrann och viljestark generation som, vad det utspås, inte kommer att rycka på axlarna åt att ingå i samarbeten med icke ansvarstagande företag.
Om du har några frågor, funderingar eller vill bolla dina tankar- KONTAKTA OSS vi finns här för er!